کد خبر: 72641 A

بیتا وکیلی

بیتا وکیلی از رکورد ۴۵ هزار دلاری کریستیز تا انتزاع معاصر

بیتا وکیلی از رکورد ۴۵ هزار دلاری کریستیز تا انتزاع معاصر

بیتا وکیلی نقاش زن ایرانی که رکوردهای چشمگیر در حراجی های خاورمیانه دارد، چند سالی ست آثارش از تم انتزاعی محض به فیگوراتیوی بر بستر آبستره شناخته شده اش گرایش یافته است.

ایران آرت : بیتا وکیلی، نقاش زن متولد ۱۳۵۲ تهران، ۳۰ سال است با نقاشی زندگی می کند: تحصیلات آکادمیک در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حضور در بالاترین سطح صحنه هنر خاورمیانه از درخشش در حراجی های بین المللی تا ارائه آثارش در بیش از 80 نمایشگاه در امارات، کانادا، آمریکا، چین، موناکو، ارمنستان، مالزی، فرانسه، آلمان ، انگلستان، عمان و البته ایران.

در ابتدا نقاشی های بیتا وکیلی با سویه آبستره های خاص او، گویی نگاهی از آسمان به زمین را بازتاب می دادند؛ انگار کهکشان بر بوم او می نشست و به تابلو زل که می زدی نوعی آرامش و شاعرانگی با درونت دست به دست می شد.

به مرور آثار بیتا، زمینی تر شدند و متریال های مختلف به حریم بوم های او راه یافتند. رنگ ها غلظت بیشتری گرفت و کارها رفته رفته إز انتزاعی محض به سوی مفهومی تر شدن پیش رفتند؛ شاید انتزاعی فیگوراتیو!

در کنش نوین نقاشانه بیتا وکیلی، حضور توامان نقاشی فیگوراتیو، فضا سازی انتزاعی و گفتگوهای رنگی میان آنها ضروری ست تا معنای معاصر آنها قابل ادارک باشد.

خوانش تازه از فرم و زیبایی شناسی، آشکارا دو عنصر متحول کننده آثار بیتا در چند سال اخیر است؛ 

و البته ظهور میخکوب کننده کلاژ ها با رویکرد معاصر بیانگرا که به رنگ های او عمق و بعد افزون تری داده اند. حالا دیگر نقاشی های خانم نقاش إز حالت دو بعدی به سوی سه بعدی حرکت کرده اند. 

بیتا وکیلی

انتخاب متریال های متفاوت در کلاژ، هوشمندی و خلاقیت بیتا وکیلی ست. انتخاب او معمولا چیزهای حاضر آماده در زندگی روزمره است؛ منگه ها و چوب ها نمونه های بارز این مهم هستند که دقیقن یکی به تخریب گری صنعتی و دیگری به گرامی داشت محیط زیست اشارت دارد.

اما در عین حال هرگز نمی توان نادیده گرفت که از نخستین اثر تا همین امروز، تکیه اصلی خانم بیتا وکیلی بر رنگ، مادیت و جرم رنگ است، رنگ هایی که با دستور ساخت خصوصی هنرمند تونالیته خاص او را دارند.

بدیهی ست بزرگی و عظمت تابلوهای او وجه تشخص دیگر بیتا ست؛ هر چه از سن بیتا گذشته، اندازه و ابعاد تابلوهای او بزرگ تر شده و او بی مهابا خود را با چالشی روبرو کرده که به جذابیت بیشتر کارش انجامیده است؛ اکنون بیتا تابلوهای بزرگی خلق می کند که واقعن مخاطب را در دل خود فرو می برد، انگار دریایی ست که ماهی نگاه مخاطب در آن غرق می شود.

آثار بیتا وکیلی در گنجینه های مهمی مانند بانک پاسارگاد، بانک گردشگری، و معتبرترین مجموعه داران ایرانی نگهداری می شود. جالب اینکه بانک گردشگری اثر "باغ تاریخ " بیتا وکیلی در ابعاد. ۲۰۰ در ۳۰۰ سانتیمترکه در سال ۱۴۰۰ خلق شده را از هفدهمین حراج تهران در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان خریداری کرده است و این کار در گالری موزه این بانک به تماشاست.

بیتا وکیلی

بیتا وکیلی در حراج کریستیز شش فروش جالب توجه دارد: 

در ۱۸ آپریل ۲۰۱۲ اثر بیتا وکیلی با عنوان " رویای نیویورک " رکورد ۴۵ هزار دلاری برای او خلق کرد؛ در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ اثر بدون عنوان او ۴۰ هزار دلار؛

 اکتبر ۲۰۱۱ اثر بدون عنوان دیگری از بیتا ۳۵ هزار دلار، اکتبر ۲۰۱۰ اثری با عنوان " این من هستم" ۳۱ هزار دلار، آپریل ۲۰۱۱ تابلوی بدون عنوان ۲۶ هزار دلار و ۲۷ آپریل ۲۰۱۰ اثر بدون عنوان بیتا وکیلی ۲۵ هزار دلار چکش خورد. 

آثار بیتا وکیلی تاکنون در ده دوره حراج تهران حضور داشته و آخرین رکورد فروشش با اثر سه لتی از مجموعه "باغ تاریخ" در بیستمین دوره این رویداد هنری در تیرماه ۱۴۰۳ به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

بیتا وکیلی پس از نزدیک به سه سال، در پایان شهریور 1403 در گالری نیان در تهران از چند اثر تازه و دیده نشده اش رونمایی می کند، او این بار جسورتر و خلاق تر تعریفی تازه از آبستره خاص خودش ارائه می کند و فیگورها تجلی متفاوت تری دارند.

بیتا وکیلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین