کد خبر: 72964 A

علی شیرازی | قیمت آثار علی شیرازی | آرگون آرت

علی شیرازی از ستایش عمر خیام تا نمایشگاه در آرگون آرت

علی شیرازی از ستایش عمر خیام تا نمایشگاه در آرگون آرت

تحلیل اثر علی شیرازی در ستایش حکیم عمر خیام که در بیستمین حراج تهران رکورد آفرین هم شد نشان می دهد او با پالایش بصری حروف فارسی، به دنبال به‌هم‌رسانی دو امر مدرن و کلاسیک در ساحت خط‌نگاری است... تحلیل این اثر را در حالی بخوانید که جمعه یازدهم آبان تازه ترین آثار علی شیرازی در آرگون آرت تهران به نمایش درخواهد آمد.

ایران آرت: اثری از علی شیرازی تیر 1403 در بیستمین حراج تهران پیشنهاد شد؛ اثری با نام "در ستایش از حکیم عمر خیام" که با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد 180×180 سانتیمتر در تاریخ 1395خلق شده است.

این کار با برآورد قیمت : 1200 - 800 میلیون تومان پس از رقابت جالب مجموعه داران و خریداران آثار هنری به مبلغ 1,870,000,000 تومان چکش خورد.

علی شیرازی

حراج تهران برای معرفی این اثر متنی را در کاتالوگ منتشر نموده است که در زیر می آید:

شیرازی در این گروه از آثارش با پالایش بصری حروف فارسی، به دنبال به‌هم‌رسانی دو امر مدرن و کلاسیک در ساحت خط‌نگاری است. 

دستاورد اصلی او استفاده از فرم‌های باصلابت نستعلیق‌ ایرانی و تقابل دو رنگ قرمز و مشکی، برای خلق موقعیتی خاص و ساختارشکنانه است.

 در این میان شناخت شیرازی از میراث ارزشمند خط فارسی و تأکیدش بر حفظ ریتم و ضرباهنگ موجود در خطاطی، با زیبایی‌شناسی مدرنیستی درآمیخته و کیفیتی چشم‌نواز و بیکرانه به تابلوهای او می‌افزاید.

در اثر پیش رو، کنش نقاشانه هنرمند روی اندام حروف فارسی با ضربه‌قلم‌های سریع و درشت، بافتاری ایجاد کرده که به عمق یافتن اثر کمک می‌کند.

علی شیرازی در این‌جا می‌کوشد تا مواجهه‌ای نو و معاصر با سیاه‌مشق‌نویسی ایرانی ارایه کند و در این مسیر روایتی متفاوت از ترکیب‌بندی‌هایی تازه را با بهره‌گیری از رنگ‌های درخشان و فرم خطوطی آشنا در تقابل با اصول بنیادین خوشنویسی سنتی بازخوانی کند.

زیربنای کار علی شیرازی کیفیاتی چون ضرافت، تضاد و احساس را در هم‌نشینی با ریتم و چیدمانی پویا از نقش و رنگ، یکجا در کنار هم قرار می‌دهد، تا به این ترتیب کلیتی تأمل‌برانگیز و تعاملی معناگرا را با نگرشی فرمالیستی معنا کند.

در تابلوی حاضر، هنرمند چندین لایه از چیدمان حروف و کلمات را با رنگ‌آمیزی و سایه‌روشن‌هایی ژرف‌نما به صورتی معلق و عمودی در گستره بوم آویخته است. 

در پسزمینه اما خطوط کشیده مشکی، با دانگی بسیار بزرگ، به صورت اوریب چشم مخاطب را به حرکتی مدام در گستره بوم وا می‌دارد. 

او در این‌جا از حرکت صعودی و خصلت ذاتی هندسه نستعلیق ایرانی و تأثیر بصری‌اش بر مخاطب در جهت ایجاد بافتاری ساختارمند از نوشتار در موقعیتی غیرقابل خوانش بهره می‌برد. 

محاسبه دقیق ظرفیت‌های شکلی مفردات و استخراج فرم‌ها و اتصالات پر انرژی خطوط در این اثر، دلبستگی هنرمند به سنت‌های خوشنویسی ایرانی به ویژه سیاه‌مشق‌نویسی را نمایان می‌سازد اما کار او در وجهی نقاشانه جلوه‌گر می‌شود.

شعرا و حکمای ایرانی همواره در طول تاریخ برای حروف و کلمات اعتبار و جایگاهی خاص قایل بوده‌اند. در همین راستاست که عنوان اثر «در ستایش از حکیم عمر خیام» ارزش افروده‌ای است بر صورت ظاهری آن و وجه مؤثر و گیرای کلمات و حروفی که در دل هم تنیده شده‌اند تا جادوی کلام را در متن تصویر به نمایش بگذارند.

علی شیرازی

دو: تازه ترین آثار علی شیرازی جمعه یازدهم آبان ماه جاری در آرگون آرت تهران به نمایش درخواهد آمد.

این در حالی ست که آثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه و آسیا نگهداری می شود از جمله: موزه هنرهای اسلامی مالزی ،  کلکسیون محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان العویس دبی، مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، کلکسیون جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

علی شیرازی

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و غیر از این کار، در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را دید:

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

 

 

علی شیرازی قیمت آثار علی شیرازی آرگون آرت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین