کد خبر: 72602 A

سیراک ملکنیان نقاش مشهور درگذشت

سیراک ملکنیان نقاش مشهور درگذشت

سیراک ملکنیان (متولد ۱۳۱۰) در آثارش به شیوه‌ای انتزاعی و با تاکید بر خط و فرم، به نمایش انتزاعی مناظر می‌پرداخت.

ایران آرت: سیراک ملکنیان نقاش معاصر ایرانی ارمنی و از بنیانگذاران هنر مدرن ایران در سن ۹۲ سالگی در کانادا درگذشت. 

سیراک ملکنیان (متولد ۱۳۱۰) در آثارش به شیوه‌ای انتزاعی و با تاکید بر خط و فرم، به نمایش انتزاعی مناظر می‌پرداخت. آثار این هنرمند طبیعتی نه خیالی و نه واقعی، نه فراواقع‌گرا و نه واقع‌گرا را به زبانی منحصربه‌فرد به‌تصویر می‌کشد.

سیراک ملکنیان در تهران متولد شد. از کودکی نقاشی را دوست داشت و در ۱۲ سالگی با حمایت پدرش، نزد یک مهاجر آسوری بنام الکس گورگیز که به نقاشی باسمه ای می پرداخت به کار با رنگ روغن مشغول شد. 

او در نوجوانی و پس از پایان دبیرستان با مارکو گریگوریان آشنا شد و از طریق او درباره‌ی هنر مدرن اروپا و جهان آموخت. آثار اولیه‌ی ملکونیان رویکردی فیگوراتیو و رئالیستی داشت. او در سال ۱۳۳۶ برنده‌ی جایزه‌ی هنرمندان معاصر ایران در انجمن ایران و آمریکا و در سال ۱۳۳۷ برنده‌ جایزه‌ی بزرگ بی‌ینال تهران شد. پس از آن به تشویق گریگوریان برای تحصیل در حوزه‌ی هنر به ایتالیا رفت و در آکادمی مشغول به تحصیل شد اما آن را نیمه‌کاره رها کرد و یادگیری هنر را به‌صورت تجربی ادامه داد. او در بی‌ینال ونیز شرکت کرد و کمی بعد برنده‌ جایزه‌ رتبه‌ نخست بی‌ینال پاریس شد.

سیراک ملکنیان در طول فعالیت خود آثارش را در گالری‌ها و موزه های برجسته به نمایش گذاشت. نفوذ او فراتر از کارهای خودش بود، زیرا او هنرمندان نوظهور را هدایت و در پروژه های فرهنگی مهمی شرکت می‌کرد.

ایران آرت درگذشت این هنرمند را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

سیراک ملکونیان سیراک ملکنیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین