کد خبر: 72742 A

چرا سیمین بهبهانی برخلاف وصیتش در بهشت زهرا به خاک سپرده شد؟/ افشاگری بهمن فرمان‌آرا

چرا سیمین بهبهانی برخلاف وصیتش در بهشت زهرا به خاک سپرده شد؟/ افشاگری بهمن فرمان‌آرا

سیمین بهبهانی وصیت کرده بود در کنار یکی از بستگانش در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شود.

ایران آرت: بهمن فرمان‌آرا در مصاحبه جدیدش با روزنامه اعتماد مدعی شد که خانواده سیمین بهبهانی قصد داشتند او را طبق وصیتش در امامزاده طاهر کرج به خاک بسپارند اما در لحظه آخر موفق به انجام این کار نشدند.

گزیده‌ای از صحبت‌های فرمان‌آرا در مصاحبه با اعتماد را بخوانید:

** خانم بهبهانی وصیت کرده بود که نمی‌خواهم در قسمت هنرمندان بهشت زهرا دفن شوم. زمین هم خریده بودند در امامزاده طاهر دفن شود. به خاطر این بانو شلوغی عجیبی کنار تالار وحدت شد. آقایان وقتی دیدند که خیلی شلوغ شد پسر خانم بهبهانی را صدا کردند و به او گفتند اجازه ندارید او را به امامزاده طاهر ببرید، بهشت زهرا هر جایی می‌خواهید دفن کنید. در نهایت در بهشت زهرا در قطعه مخصوص خودشان او را دفن کردند. چند وقت پیش با پسرش صحبت می‌کردم به او گفتم آدرس مزار خانم بهبهانی را به من بده تا من ادای احترام به ایشان کنم. او به من گفت امسال دهمین سال فوت خانم بهبهانی است و ما قرار است بزرگداشت برای مادرم بگیریم.

** پنج روز مانده به مراسم، پسرش علی به من زنگ زد که به ما گفتند لازم نیست برای خانم بهبهانی بزرگداشت بگیرید. حرف من این است زن ۸۳ ساله که ۱۰ سال پیش فوت کرده، کتاب‌ها و شعرهایش که هست، شما از چه واهمه دارید؟ که بگویید لازم نیست برای مادرتان بزرگداشت بگیرید. آدم دلش می‌سوزد که این بانو واقعا مملکتش را دوست داشت و هیچ واهمه‌ای از کسی نداشت. یک‌بار به خانم بهبهانی گفتم شما پاسپورت‌تان را گرفتید؟ گفت نه، خودشان گرفتند خودشان پس بدهند، من جایی نمی‌خواهم بروم.

** درست همین حرف خانم بهبهانی اتفاق افتاد. مجارستان بزرگ‌ترین جایزه شعرشان را می‌خواستند به خانم بهبهانی بدهند و از او دعوت کردند که به آنجا برود. آقایان فوری به دخترش زنگ زدند که بیایید پاسپورت مادرتان را بگیرید. خانم بهبهانی که مرا دید، گفت دیدی گفتم خودشان پاسپورت را به من می‌دهند، من که نمی‌دانستم ۷ سال بعد جایزه مجارستان را می‌خواهند به من بدهند. خلاصه اینکه به مجارستان رفت و مریض هم شد و برگشت، اما می‌خواهم بگویم ۱۰ سال از مرگ هم بگذرد زن ۸۳ ساله شاعر را می‌گویند بزرگداشت برایش نگیرید. شما بپرسید چرا؟

** به همان حرف اول می‌رسیم که هنر روشنفکری در این کشور سرنوشت تلخی دارد. سوال من این است چرا فکر می‌کنند اگر از حادثه‌ای صحبت نکنند مردم آن‌ها را فراموش می‌کنند هم فیلم‌های کیومرث هست و هم فیلم‌های داریوش یا عباس کیارستمی که دردناک فوت کردند و در همه این سال‌ها فراموش نشدند و درباره او بیشتر صحبت می‌شود.

 

سیمین بهبهانی بهمن فرمان آرا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین