بیتا وکیلی و گنج‌ بان در نیان/ عکس‌ها

تازه‌ترین نمایشگاه بیتا وکیلی در گالری نیان در حال برگزاری است.

ایران آرت: بیتا وکیلی، نقاش شناخته شده، این روزها یازده اثر خود را در گالری نیان به تماشا دارد.

"گنج‌ بان" عنوان این نمایش است که نمایشگاه خانم بیتا پس از سه سال به شمار می‌رود.

نمایشگاه بیتا وکیلی در گالری نیان شامل دو قسمت است: در طبقه پایین گالری، ۶ اثر تازه از بیتا ارائه شده که در دو سال اخیر خلق شده‌اند و عنوان "گنج‌ بان" مربوط به همین مجموعه است.

پنج اثر دیگر وکیلی از سری "نبض زمین" در طبقه بالایی گالری نیان به دیوار است. این آثار در فواصل سال‌های ۹۶ تا ۹۷ خلق شده و برای نخستین بار در ایران به نمایش در آمده‌اند.

عصیان درونی هنرمند و اجتماع در مجموعه" نبض زمین" به وضوح قابل مشاهده است؛ کلاژ های فلزی و فرم های جنینی از المان های بارز آثار قدیمی تر وکیلی است؛ گویی هنرمند جنگجو تر و عصیانگر تر بوده و با حضور کلاژ های فلزی، نقاشی این سری از حالت دو بعدی خارج شده و به سوی سه بعدی پیش رفته‌اند.

اما طبقه زیرین گالری نیان میزبان مجموعه گنج‌ بان وکیلی است . 

در این آثار که در دوسال اخیر خلق شده هنرمند ارجاعی به فضای آبستره داشته که همیشه بدان شهرت دارد؛ در این سری از جنین ها و کلاژ های فلزی خبری نیست و فقط چند اثر کلاژ ظریفی از چوب دارند؛ در این مجموعه گویی نوعی بازگشت درونی، هنرمند را به سوی آبستره ای متفاوت کشانده که با انتزاع پیشین او تفاوت آشکاری دارد؛ او در گنج بان از خود و دیگران می خواهد با ملایمت و ملاطفت با محیط پیرامون ، داشته ها و میراث های بشری به خصوص محیط زیست رفتار شود. گویی هنرمند در بوم هایش مخاطب را به نرمش ،ملایمت و مدارا دعوت می کند. 

به گفته خود بیتا وکیلی دنیای پس از کرونا به همگان معنای ناپایداری را یادآوری کرد و همه با همه وجود این مهم را لمس کردند و اکنون ضروری ست از گنج هایی که داریم مراقبت کنیم.

 از نکات بارز مجموعه گنج بان می توان به تعلق خاطر بیتا به وطن  (ایران)  و در سطح بزرگ‌تر جهان از منظرهای مختلف از محیط زیست گرفته تا معماری و حتی انسان امروز اشاره کرد.

شاید گنج این مجموعه برای بیتا وکیلی ایران و ایرانی و مراقبت از انسان و انسانیت است.

بیتا وکیلی در حراج کریستیز شش فروش جالب توجه دارد: 

در ۱۸ آپریل ۲۰۱۲ اثر بیتا وکیلی با عنوان " رویای نیویورک " رکورد ۴۵ هزار دلاری برای او خلق کرد؛ در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ اثر بدون عنوان او ۴۰ هزار دلار؛

اکتبر ۲۰۱۱ اثر بدون عنوان دیگری از بیتا ۳۵ هزار دلار، اکتبر ۲۰۱۰ اثری با عنوان " این من هستم" ۳۱ هزار دلار، آپریل ۲۰۱۱ تابلوی بدون عنوان ۲۶ هزار دلار و ۲۷ آپریل ۲۰۱۰ اثر بدون عنوان بیتا وکیلی ۲۵ هزار دلار چکش خورد. 

آثار بیتا وکیلی تاکنون در ده دوره حراج تهران حضور داشته و ضمن فروش صد در صدی همه آثار در همه دوره ها، آخرین رکورد فروشش با اثر سه لتی از مجموعه "باغ تاریخ" در بیستمین دوره این رویداد هنری در تیرماه ۱۴۰۳ به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

آثار بیتا وکیلی در گنجینه های مهمی مانند بانک پاسارگاد، بانک گردشگری، و معتبرترین مجموعه داران ایرانی مانند بنیاد فرجام دبی ، پروفسور فیروز نادری  و ... نگهداری می شود. 

در مراسم گشایش این نمایشگاه بسیاری از چهره های برجسته فرهنگی ،هنری،مجموعه داران و علاقمندان هنر از جمله لیلی گلستان ، مژده طباطبایی، حمیدرضا شفیعی [مدیر رنگ وستا ]، مجید ملانوروزی، شهناز زهتاب، بهنام کامرانی، خسرو شاهی، پرگل هاشم نیا، شهرام کریمی، طاهره صمدی، قدرت الله عاقلی ،بیژن صیفوری، رضا آژیده، سوده داود، جاوید رمضانی ، علیرضا آدم بکان، سعید محجوبی، هیرو شیخ الاسلامی و … حضور داشتند.

شایان ذکر است آثار بیتا وکیلی تا ۱۳ مهر در گالری نیان به نشانی مفتح جنوبی، کوچه نور، خیابان ورمزآبادی، بن بست ابهری ، پلاک ۵ به تماشاست.

 

کد خبر: 72804
لینک کوتاه: https://www.iranart.news/fa/tiny/news-72804
لیلی گلستان مژده طباطبایی علیرضا آدم‌ بکان قدرت الله عاقلی بیتا وکیلی هیرو شیخ‌الاسلامی طاهره صمدی طاری بهنام کامرانی جاوید رمضانی شهرام کریمی شهناز زهتاب سعید محجوبی حمیدرضا شفیعی خسرو شاهی پرگل هاشم نیا بیژن صیفوری رضا آژیده سوده داود
سایر گزارش های تصویری