کد خبر: 72760 A

بیتا وکیلی | قیمت آثار بیتا وکیلی

بیتا وکیلی و زن رقصان رویای نیویورک 45 هزار دلاری از سری شهریور

بیتا وکیلی و زن رقصان رویای نیویورک 45 هزار دلاری از سری شهریور

اثر رویای نیویورک، گران قیمت ترین نقاشی بیتا وکیلی، نقاش زن ایرانی، تا این لحظه است که هجدهم آوریل 2012 در حراج کریستیز دبی به قیمت 45 هزار دلار چکش خورده است؛ آنچه این اثر را متفاوت می کند، ورود بیتا به گونه ای دیگر از ساحت نقاشی ست که تا آن لحظه بدان شهرت داشت.

ایران آرت : بیتا وکیلی، متولد ۱۳۵۲ که هنر را آکادمیک در بالاترین سطح فراگرفته و شش بار حضور و فروش صد در صدی آثارش در حراج کریستیز خاورمیانه(دبی) از او چهره ای شناخته شده ساخته است در دهه اخیر نقاشی را با خوانشی سه بعدی خلق می کند.

واکاوی و بررسی اثر « رویای نیویورک » برخی ویژگی های خاص آن را هویدا می کند که درگاه ورود بیتا به سه بعدی دیدن دنیای نقاشی ست.

یک

تابلوی نقاشی رویای نیویورک از مجموعه شهریور در ابعاد ۲۳۰ در ۲۰۰ سانتیمتر ، تکنیک ترکیب مواد روی بوم در سال ۲۰۱۱ خلق شده است؛ این اثر پس از نخستین سفر بیتا وکیلی به نیویورک و دیدار دنیای ماشینی این ابر شهر آیکونیک و آسمان خراش های معروفش پدید آمده است؛ اثری در اندازه بزرگ که هشدار می دهد انسان از بالا و پایین در محاصره و هجوم قرار گرفته است.

بیتا وکیلی

دو:

این اثر نخستین کار از مجموعه شهریور است؛ بیتا پیش از این نیز در چند تابلو با کلاژهای کوچکی از عناصر محیط زیستی مانند شاخ و برگ درختان، قدم هایی به سوی خارج شدن از دنیای دو بعدی نقاشی برداشته بود اما این اثر یک تحول اساسی از این منظر است: هجوم کلاژ اشیای فلزی ، منجوق ، اکلیل و سوزن منگنه در بالا و پایین اثر چنان است که نگاه مخاطب را به سوی خود جلب می کند.

انتخاب درست نام این اثر سبب می شود تا مخاطب به درستی با نیت هنرمند همراه شود.

سه:

زن رقصان سرخ پوش مرکز اثر بدون تردید مهم ترین عنصر تصویری این کار است؛ زن در میانه این دنیای متلاطم سرخوشانه و طناز می خرامد و خانم نقاش با ضربه قلم های نرم و استفاده از رنگ های گرم به القای آرامش کاراکتر زن کمک می کند؛ بیتا در آفرینش زن نگاهی به سنت نگارگری ایرانی دارد و به درستی در طراحی چهره به بافتار آبستره اثر وفادار مانده که به معناگرایانانه تر شدن کار کمک شایان توجهی کرده است.

چهار:

بیتا وکیلی ۳۰ سال است نقاشی می کند؛ او را پیش از این اثر یک زن شرقی ایرانی که اتفاقن به سرزمین مادری علاقه وافر دارد می می شناسند؛ او در این کار که درگاه ورودش به نسل تازه آثارش است کنش نقاشانه ای بروز می دهد که گویی موتیف های سنتی و بومی شرق در تضاد با فضای به شدت مدرن، پر شتاب و پر تالالو غرب از بالا و پایین در محاصره و فشار قرار گرفته است اما زن میانه تصویر نشان می دهد انسان می تواند در این هیاهوی جهانی به درون خویش بیاویزد و با تعامل حال خوش خویش را نگاهداری و مراقبت کند.

پنج:

پالت رنگی اثر و غلظت و ضخامت رنگ گذاری ها جالب توجه است و در انتقال درون مایه اندیشگی کار فوق العاده موثر است؛ بیتا با ساخت رنگ های آفریده خود به همنشینی تونالیته های رنگی دست یافته که چشم مخاطب را در هر قسمت این تابلوی بزرگ به کشف تصویری تازه مشتاق می کند ؛ علاوه بر اینها اثر کمپوزسیون و توازن چشم نوازی دارد.

بیتا وکیلی

شش:

بیتا وکیلی در حراج کریستیز شش فروش جالب توجه دارد: 

در ۱۸ آپریل ۲۰۱۲ اثر بیتا وکیلی با عنوان " رویای نیویورک " رکورد ۴۵ هزار دلاری برای او خلق کرد؛ در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ اثر بدون عنوان او ۴۰ هزار دلار؛

اکتبر ۲۰۱۱ اثر بدون عنوان دیگری از بیتا ۳۵ هزار دلار، اکتبر ۲۰۱۰ اثری با عنوان " این من هستم" ۳۱ هزار دلار، آپریل ۲۰۱۱ تابلوی بدون عنوان ۲۶ هزار دلار و ۲۷ آپریل ۲۰۱۰ اثر بدون عنوان بیتا وکیلی ۲۵ هزار دلار چکش خورد. 

آثار بیتا وکیلی تاکنون در ده دوره حراج تهران حضور داشته و ضمن فروش صد در صدی همه آثار در همه دوره ها، آخرین رکورد فروشش با اثر سه لتی از مجموعه "باغ تاریخ" در بیستمین دوره این رویداد هنری در تیرماه ۱۴۰۳ به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

آثار بیتا وکیلی در گنجینه های مهمی مانند بانک پاسارگاد، بانک گردشگری، و معتبرترین مجموعه داران ایرانی مانند بنیاد فرجام دبی ، پروفسور فیروز نادری و ... نگهداری می شود. 

بیتا وکیلی

بیتا وکیلی پس از نزدیک به سه سال، در پایان شهریور 1403 در گالری نیان در تهران از چند اثر تازه و دیده نشده اش رونمایی می کند، او این بار جسورتر و خلاق تر تعریفی تازه از آبستره خاص خودش ارائه می کند و فیگورها تجلی متفاوت تری دارند.

بیتا وکیلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین