کد خبر: 72592 A

حمیدرضا شفیعی | رنگ وستا

افزایش قیمت آثار هنری و چهار نکته/ حمیدرضا شفیعی

افزایش قیمت آثار هنری و چهار نکته/ حمیدرضا شفیعی

اگر بنا به خواست عده ای قیمت آثار هنری افزایش پیدا نکند و مثلا چند صد هزار دلار بماند و بالاتر نرود، تکلیف قیمت آثار نسل های میانی، جوان و دانشجویان هنر چه می شود؟

ایران آرت : حمیدرضا شفیعی، مدیر عامل رنگ وستا می گوید : گرانی و افزایش قیمت های زندگی روزمره یک امر جهانی شده است؛ از اروپا و آمریکا تا همین خاورمیانه همه مردم از افزایش هزینه های زندگی گلایه دارند؛ برخی آن را پساکرونایی می دانند که در فرایند تولید اختلال جدی وارد کرد و انبارها را خالی کرد، برخی هم آن را زائیده درهم تنیدگی رکود و گرانی مواد اولیه می خوانند...

اما عجیب است با وجود این باور عمومی، برخی توقع دارند آثار هنری مانند نقاشی و مجسمه افزایش قیمت نداشته باشد؛ این عده دلیل می آورند بازار هنر در دوره کرونا ، رکود چندانی نداشته و مواد اولیه آن هم در پساکرونا آن قدرها گران تر نشده است.

حمیدرضا شفیعی می افزاید: این عده دستکم چهار نکته را از نظر دور نگاه داشته اند:

یک:

 تجربه 300 سال اخیر می گوید بازارهای هنر نمودار رو به پایین را بسیار به ندرت سراغ دارند و آن هم عموما به دلیل جنگ و اپیدمی های فراگیر انسانی بوده است.

دو:

اثر هنری به کالای سرمایه ای بدل شده است و به جهت استراتژیک شدن آن، اقبال بانک ها و کارتل های بین المللی اقتصادی و ... حاشیه امنی یافته است که از گزند سقوط قیمت در امان است.

سه :

بازار هنر مانند همه بازارها تابع قانون عرضه و تقاضاست؛ در سال های اخیر بسیاری از نخبگان و اساتید هنر عرضه آثار خود را بسیار بسیار اندک کرده اند و نمونه بارزش اینکه سالیان درازی شاهد نمایشگاهی از این بزرگان در سراسر دنیا نیستیم به طبع با انباشت تقاضا قیمت آثار هنری بالا و بالاتر می رود.

در همین راستا پرواضح است که قیمت آثار هنرمندان بزرگ فقیدی مانند پیکاسو، ون گوک، ادوارد مونش، لئوناردو داوینچی ... به جهت سالیان سال تقاضای مستمر تصاعدی و جهشی بالا رود.

چهار:

اگر بنا به خواست عده ای که اشاره شد قیمت آثار هنری افزایش پیدا نکند و مثلا حول حوش چند صد هزار دلار بماند و بالاتر نرود تا انبوهی از مردم توان خرید شاهکارهای هنری را داشته باشند، تکلیف قیمت آثار نسل های بعدی چه می شود؟

اگر قیمت آثار هنری ثابت بماند، دنیای سرمایه گذاری آن را پس خواهد زد و این ریزش قیمت کار را به جایی می رساند که هنرمندان جوان و دانشجویان هنری امکان امرار معاش از راه هنر را از دست خواهند داد.

رنگ وستا رنگ وستا Vesta Artistic color حمیدرضا شفیعی حمیدرضا شفیعی رنگ وستا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین