کد خبر: 72458 A

آزاده جعفریان | زنان هنرمند خاورمیانه

آزاده جعفریان: زنان هنرمند خاورمیانه و ضرورت عدالت جنسیتی

آزاده جعفریان: زنان هنرمند خاورمیانه و ضرورت عدالت جنسیتی

در دبی شیخه لطیفه دختر شیخ محمد، در ابوظبی شیخه ام سلامه همسر شیخ بن زاید، در شارجه شیخه حور دختر سلطان القاسمی ... مدیریت هنری شهرها را به عهده دارند این خود یک نشانه بارز است که زنان نقش پیشران فرهنگی منطقه را در دست گرفته اند

ایران آرت : آزاده جعفریان : همه اتفاق نظر دارند تاریخ هنر مانند بخش های دیگر تاریخ، توسط مردان نوشته شده و به همین دلیل مردانه روایت شده است و زنان در آن نادیده انگاشته شده اند.

نمونه اش نمایشگاه «اکنون ما را می بینی» که این روزها در تیت لندن به تماشاست و 238 اثر از 110 نقاش زن اروپایی را به نمایش گذاشته که در طول چهارصد سال از اوایل قرن ۱۶ تا ابتدای قرن 20 خلق شده‌اند و به گفته خانم تابیسا باربر، کیوریتور آن، به دلیل زن ستیزی رایج در عالم هنر از کتاب های تاریخ حذف شده و آگاهانه نادیده انگاشته شده اند.

وقتی در دنیای توسعه یافته غرب چنین است دیگر پیداست موقعیت زنان هنرمند خاورمیانه چگونه است؟!

کافی ست کتاب های تاریخ هنر خاورمیانه که البته بسیار اندک هم هستند را تورق کنید ، تمام صفحات آن مردانه است یا به تاریخ شفاهی هنر در کشورهای صاحب هنر منطقه نگاهی بندازید سراسر آثار هنری مردان هنرمند ستایش شده است و شمار زنان هنرمند در اقلیت محض است و ...

اما عصر معاصر روزگار دیگری ست؛ در دستکم سه چهار دهه اخیر شمار هنرمندان زن چنان رشد تصاعدی یافته است که در بخش هایی مانند نقاشی، طراحی، هنرهای جدید و ... از مردان پیشی گرفته اند و از حیث کیفیت جنس دیگر را به چالش می کشند.

هر چند که متاسفانه از منظر مارکت هنر و فروش در بازار هنر با بدبینی و تنگناهایی روبرو هستند و شمار زنانی که در خاورمیانه بالانشین مارکت باشند به تعداد انگشتان یک دست نمی رسند.

این مهم نیازمند فرهنگ سازی و تغییر نگاهها ست به خصوص تغییر نگرش ها در بخش مدیریت های هنری.

خبر خوش اینکه در دبی شیخه لطیفه دختر شیخ محمد، در ابوظبی شیخه ام سلامه همسر شیخ بن زاید، در شارجه شیخه حور دختر سلطان القاسمی ... مدیریت هنری شهرها را به عهده دارند این خود یک نشانه بارز است که زنان نقش پیشران فرهنگی منطقه را در دست گرفته اند.

بسیاری از گالری ها در سراسر ایران از جمله تهران ، در عربستان جده و ریاض، در عمان ، در دوحه قطر توسط زنان مدیریت می شود و این امیدواری پررنگ تر از همیشه است که عدالت جنسیتی در زمینه هنر در خاورمیانه شکل جدی به خود گیرد.

دبی آزاده جعفریان ابوظبی بنیاد هنر شارجه ، Sharjah Art Foundation. Hoor Al Qasimi دبی کالچر Dubai Culture حور القاسمی شیخه لطیفه بنت محمد Sheikha Latifa bint Mohammed شارجه کالچر بنیاد ام سلامه ابوظبی هنرمندان زن خاورمیانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین