کد خبر: 71962 A

علی شیرازی | قیمت آثار علی شیرازی | موزه بانک پاسارگاد

چمنزار آبی خط؛ نستعلیق خاص علی شیرازی/ نقاشانه یا خطاطانه؟!

چمنزار آبی خط؛ نستعلیق خاص علی شیرازی/ نقاشانه یا خطاطانه؟!

اثری هیجان انگیز و نفسگیر می بینید از استاد علی شیرازی که هر چشمی را خیره به خود می کند. اثری که فقط با یک آبی خاص در زمینه ای سیاه پدید آمده اما چنان درخشش و برق دارد که نگاه‌ها را می دزد، این حتمن از رنگ شناسی استاد خوشنویس می آید و ظرافت ی که در لکه گذاری های رنگ نقره ای در وسط اثر انجام شده تاکید بیشتر بر این مهم است.

ایران آرت : اثری هیجان انگیز و نفسگیر می بینید از استاد علی شیرازی که هر چشمی را خیره به خود می کند. اثری که فقط با یک آبی خاص در زمینه ای سیاه پدید آمده اما چنان درخشش و برق دارد که نگاه‌ها را می دزد، این حتمن از رنگ شناسی استاد خوشنویس می آید و ظرافت ی که در لکه گذاری های رنگ نقره ای در وسط اثر انجام شده تاکید بیشتر بر این مهم است.

بدون تردید اندازه این کار در جلوه گری آن تاثیر مهمی دارد ،این اثر در ابعاد 180 × 230 با تکنیک اکرلیک روی بوم خلق شده و همین اندام بزرگ اثر سبب می شود بیننده در آن غرق شود و خود را غوطه ور در میان حروف ببیند.

بدین جهت است که بسیاری از تئوریسین ها معتقدند برای درک اثر باید آن را از نزدیک تماشا کرد و جالب اینکه این کار در موزه گالری بانک پاسارگاد در تهران ، باغ نگارستان نگهداری می شود و به تماشا هم هست.

علی شیرازی

یک

زمینه سیاه یکی از خصوصیات تکرار شونده در برخی آثار علی شیرازی ست، مانند همین اثر معلوم نیست این حروف درخشان و خوش اندام در دل شبی تیره و تاریک و دارک متولد شده اند و یا اینکه این بزم خوش رنگ و زیبا بوده و این همه سیاهی در حال هجوم به آن است؛ حتمن همین ابهام و همین راز بر جذابیت های کاری این چنین می افزاید و هر بیننده ای بسته به جهان بینی و حال درونش این آمدن یا رفتن سیاهی را تفسیر می کند.

دو:

نقاشانه یا خطاطانه ؟ در این سری از کارهای استاد علی شیرازی اولویت با کدام گونه هنری ست؟ این دیگر سویه ابهام آلود اکثر نقاشی خط های این هنرمند است؛ یک بیننده گذری ناآشنا حتمن یک نقاشی می بیند که با پیچ و تاب و رقص حروف شکل گرفته اما بیننده آگاه به پیشینه و سابقه طولانی علی شیرازی در خط کلاسیک ممکن است ابتدا به انضباط مثال زدنی خوشنویسی و رعایت همه قواعد خط دقت کند و ...

ما در این کار به طور هم زمان و توامان شاهد تماشای یک اثر نقاشانه خطاطانه هستیم کدام یک اول است باز هم مخاطب تصمیم می گیرد اما اینجا می توان نظریه ای هم داد چون تصویر مهم است پس ابتدا با یک نقاشی روبرو هستیم !

سه:

ابهام جذاب دیگر در این اثر این است که این اندام های بزرگ که چون ساقه گیاهان رونده بالا و پایین اثر را به آغوش کشیده اند از بالا می رویند یا از پایین ؟ این گیاهان ریشه در زمین دارند یا آسمان ؟

بخش شیرین اثر اما این خط افقی سیاه مشق گونه اثر است که چون رودخانه ای روان در حرکت است و با همان لکه های نقره ای از سرخوشی و آرامشی می سراید که بشر معاصر بدان نیاز دارد.

چهار:

نستعلیق هدیه ایرانیان به دنیای خط به ویژه خطوط هنرهای اسلامی ست.

کنش های متنوع حروف و رهایی و آزادی آنها در عین رعایت قوانین تاریخی و سنتی دقیق در زمره جذابیت های این خط است؛ بزرگانی مانند علی شیرازی در دهه اخیر این پتانسیل ها را به عرصه های نوینی رسانده اند؛ اصول بنیادین نگارش خط پا برجاست اما اینک نستعلیق ماهیت نقاشانه یافته و مستقل از معنا و مفهوم کلمات، تماشایی و تصویری ست.

علی شیرازی

پنج:

اثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه و آسیا نگهداری می شود از جمله: موزه هنرهای اسلامی مالزی ،  کلکسیون محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان العویس دبی، مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، کلکسیون جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و همین فروش اخیر در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را دید:

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

 

 

علی شیرازی قیمت آثار علی شیرازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین