کد خبر: 69607 A

علیرضا بیرانوند| پرسپولیس| استقلال

علیرضا بیرانوند ششمین یاغی بزرگ تاریخ؟ | ۵ ستاره معروف استقلال و پرسپولیس که به تیم رقیب رفتند

علیرضا بیرانوند ششمین یاغی بزرگ تاریخ؟ | ۵ ستاره معروف استقلال و پرسپولیس که به تیم رقیب رفتند

ایران آرت: با فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس امکان یک نقل و انتقال جنجالی وجود دارد.

به گزارش فوتبال 360، علیرضا بیرانوند سنگربان فصل گذشته پرسپولیس با مراجعه به سازمان لیگ قرارداد خود را با این تیم فسخ کرد. مقصد این بازیکن همچنان مشخص نیست ولی از استقلال به عنوان یکی از گزینه‌های جدی این بازیکن یاد می‌شود که در این صورت یکی از جنجالی‌ترین نقل‌و‌انتقال‌های تاریخ فوتبال ایران اتفاق خواهد افتاد به این بهانه غیرقابل باورترین جابه‌جایی‌های فوتبال ایران مرور شده است.

1- جواد الله‌وردی؛ چهره جنجالی دربی 6 تایی

بدون تردید یکی از عجیب‌ترین دربی‌های تاریخ در شهریور سال 1352 رخ داد. جایی‌که پرسپولیس موفق شد تا استقلال را با نتیجه 6 بر صفر شکست دهد. این نتیجه قاطع‌ترین پیروزی یک تیم در تاریخ دربی است. در آن مقطع، جواد الله‌وردی مدافع آن فصل استقلال، متهم اصلی این شکست سنگین قلمداد شد و حتی هواداران انگ تبانی و کم‌کاری به این بازیکن زدند. اتهامی که هیچ وقت ثابت نشد ولی شرایطی برای الله‌وردی ایجاد شد که او دیگر مایل به ادامه همکاری به استقلال نبود و در یک نقل‌وانتقال پر سروصدا به تیم رقیب یعنی پرسپولیس پیوست.

2- شاهرخ بیانی؛ اختلافی که به یاغی بودن انجامید

شاهرخ بیانی از جمله بازیکنانی است که از سنین پایه در استقلال بازی کرد و بسیار زود و در اوایل دهه 60 به یکی از بازیکنان کلیدی این تیم تبدیل شد. بیانی در آن سال‌ها با رضا نعلچگر دیگر هافبک آن سال‌های استقلال دچار اختلاف شد و تصمیم به ترک این تیم گرفت. شاهرخ برای ادامه فوتبال خود پرسپولیس را انتخاب کرد و طبق قوانین عجیب آن سال‌ها یک سال بازی نکرد تا بتواند به عضویت پرسپولیس درآید. گفته می‌شود به بیانی برای پیوستن به پرسپولیس وعده زمین در سعادت‌آباد داده شده بود.

بیانی سال 1365 را در پرسپولیس پشت سرگذاشت و دربی فوق‌العاده‌ای را با این تیم تجربه کرد. پرسپولیس 3 بر صفر استقلال را مغلوب کرد که 2 گل آن توسط شاهرخ بیانی به‌ثمر رسید. بیانی پس از یک سال از پرسپولیس جدا شد و به فوتبال قطر پیوست. شاهرخ در بازگشت به فوتبال ایران دوباره به استقلال رفت و این‌بار در دربی برای استقلال گل زد.

3- احمدرضا عابدزاده؛ وقتی عقاب سرخپوش می‌شود

احمدرضا عابدزاده 3 سال در استقلال بازی کرد و با این تیم قهرمانی ایران و آسیا را کسب کرد. عابدزاده در طول دوران حضور در استقلال چندین بار با مدیریت این باشگاه دچار اختلاف شد تا سرانجام از این باشگاه جدا شد و به سپاهان اصفهان رفت. جدایی این بازیکن از استقلال، با مصدومیت تلخ و سنگین عابدزاده در بازی تیم ملی ایران و تایوان همراه بود. عابدزاده 2 سال از میادین دور بود و فرصت بازی برای سپاهان پیدا نکرد.

در طول مدت آسیب‌دیدگی عابدزاده، امیر عابدینی مدیرعامل وقت پرسپولیس تلاش زیادی جهت بهبود سریع‌تر مصدومیت این بازیکن انجام داد و عابدزاده پس از پایان مصدومیت پیراهن پرسپولیس را برتن کرد و با این تیم سال‌های فراموش نشدنی را پشت سر گذاشت.

4- مهدی هاشمی‌نسب؛ سنگین‌ترین بمب تاریخ

مهدی هاشمی‌نسب در مسیری قرار داشت که می‌توانست این بازیکن را به محبوب‌ترین بازیکن تاریخ پرسپولیس تبدیل کند. پرسپولیس در دربی سال 77 با تک گل این بازیکن به پیروزی رسید و پس از آن گل زدن در دربی برای هاشمی‌نسب تبدیل به آسان‌ترین کار ممکن شد. هاشمی‌نسب 4 بار برای پرسپولیس در دربی گل زد و محبوب سکوها شد.

ماجرای جدایی هاشمی‌نسب از پرسپولیس از اردوی این تیم در عربستان در جام باشگاه‌های آسیا 00-1999 کلید خورد. هاشمی‌نسب که ستاره پرسپولیس در آن فصل بود، در بازی حساس با ایرتیش پاولودار قزاقستان نیمکت‌نشین شد. این نیمکت‌نشینی ناشی از اتفاقات بود که قبل از این بازی در اردوی این تیم افتاده بود. هاشمی‌نسب در 10 دقیقه پایانی به زمین آمد و گره بازی را باز کرد و تک گل پیروزی‌بخش تیمش را به‌ثمر رساند ولی هاشمی‌نسب پس از آن در مسیر جدایی از پرسپولیس قرار گرفت. این مدافع پس از این ماجرا باز هم در دربی گل زد ولی در پایان فصل در انتقالی که می‌توان جنجالی‌ترین انتقال تاریخ آن را نامید، به استقلال پیوست.

هاشمی‌نسب 3 فصل در استقلال بازی کرد. اولین دربی که مقابل پرسپولیس قرار گرفت یکی از جنجالی‌ترین دربی‌های تاریخ بود. هاشمی‌نسب در دقایق پایانی گل برتری استقلال را به‌ثمر رساند و پس از آن غش کرد و نتوانست به بازی ادامه دهد. علی کریمی در دقایق پایانی بازی را به تساوی کشاند و این دربی جنجالی با درگیری به پایان رسید.

5- علیرضا نیکبخت؛ انتقالی باورنکردنی

علیرضا نیکبخت از جمله چهره‌های شاخص تاریخ استقلال است. این بازیکن در سال 79 به عنوان یک بازیکن جوان به استقلال آمد و تا سال 85 در این تیم بازی کرد و به قهرمانی رسید. نیکبخت در پایان لیگ ششم به همراه تیم ملی برای جام‌جهانی به آلمان نرفت و در یک تصمیم غیرقابل پیش‌بینی سر از پرسپولیس درآورد.

نیکبخت 3 فصل برای پرسپولیس بازی کرد. تنها گل این بازیکن در دربی با پیراهن پرسپولیس به‌ثمر رسیده شد. نیکبخت در لیگ هفتم یکی از ارکان اصلی قهرمانی پرسپولیس بود. نیکبخت پس از جدایی از پرسپولیس، روزهای پرفروغی را پشت سر نگذاشت. این بازیکن در لیگ سیزدهم به استقلال بازگشت ولی چندان به بازی گرفته نشد. 

استقلال پرسپولیس علیرضا بیرانوند
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    علیرضا بیرانوند عاشق پرسپولیسه وعشقش را با پول معامله نمیکند تمام

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین