کد خبر: 71996 A

علی شیرازی| نقاشی خط| بوعلی سینا

علی شیرازی و نقاشی خطی برای گرامی داشت بوعلی سینا

علی شیرازی و نقاشی خطی برای گرامی داشت بوعلی سینا

علی شیرازی چهره شناخته شده خوشنویسی و نقاشی خط خاورمیانه اثر سبز رنگ بسیار متفاوتی دارد که شعری از بوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی را بازتاب می دهد؛ اثری که داستانی جالب دارد.

ایران آرت: نقاشی خط سبز رنگ خاص علی شیرازی در اندازه ۱۸۰ × ۲۳۰ با تکنیک اکرلیک روی بوم علاوه بر وجوه تصویری زیبا، تحلیل محتوای جذابی هم دارد که در این مطلب به برخی از آنها اشاره شده است.

یک: 

نقاشی خط بسیار خیره کننده سبز فام علی شیرازی که گویی شعری معروف منتسب به دانشمند و پزشک جهانی ایرانی ابن سینا را بازتاب می دهد ترکیب بندی لایه لایه دارد ، بیننده می تواند از سطح و دیزاین ویترینی اثر که با حروف کشیده بزرگ دعوت کننده چشم است مخاطب را به لایه های درونی تر اثر ببرد و هر قدر که دقت کنید خطوطی با اندازه ریزتر شما را بیشتر در خود فرو می برد.

بستر نفره ای رنگ اثر، تونالیته های انواع سبزها و رقص حروف در جهات مختلف به عمق یافتن این کار کمک قابل توجهی کرده است.

علی شیرازی

دو: 

علی شیرازی سال ها پیش، در مصاحبه ای گفته است در این تابلو شعر منتسب به بوعلی سینا را نقاشی خط کرده است : 

دل گر چه درین بادیه بسیار شتافت /  یک موی ندانست ولی موی شکافت

اندر دل من هزار خورشید بتافت / آخر به کمال ذره یی راه نیافت

بنا به تحلیل پاراگراف بالا، استاد خوشنویس عمق دادن به اثر را از معنای ژرف این شعر وام گرفته است؛ تکنیک قابل ملاحظه در نگارش حروف که درست نویسی در ریزترین حروف نیز پیداست ریشه در مهارت شیرازی در خط سنتی دارد.

سه:

اثر پیش رو از منظر کمپوزیسیون چنان نگارش شده که گویی از هر چهار ضلع امکان ارائه دارد؛ ایده هنرمند در طراحی و چیدمان حروف به ترتیبی که هم افقی و هم عمودی اثر ایستایی و استتیک شایسته داشته باشد جالب توجه است.

چهار: 

علی شیرازی سال ها پیش درباره این اثر گفته بود : وقتی به شیراز ، زادگاهم رفته بودم، دعوت شدم از بیمارستان پیوند عضو این سینا در شهرک صدرا شیراز دیدن کنم که توسط جمعی از شیرازی های نیکوکار و بزرگ منش تاسیس شده بود ؛ آن زمان بیمارستان در آستانه افتتاح بود و برایم جالب بود نیکوکاران ارجمند در عین این حرکت انسان دوستانه ، از منظر معماری هم توجه بسیاری کرده بودند و سازه ای زیبا با رویکردهای پیشرو و آینده نگر را احداث کردند که البته این دست و دل بازی و خیرخواهی در خصلت و مرام شیرازی هاست.

من خواستم به سهم خودم در این حرکت مردمی انسان دوستانه مشارکت کنم وعده دادم اثری شایسته این معماری تقدیم کنم و اتفاقن بلافاصله پس از بازگشت به تهران این اثر را خلق کردم و اثر خیلی زود در بیمارستان تقدیم نیکوکاران شد.

علی شیرازی

پنج:

ممکن است داستان زیبای نیکوکارانه پدید آمدن این اثر ، خوانش متفاوت تری را نیز به ذهن مخاطب متبادر کند؛ مثلا اینکه اگر از لایه های زیرین و حروف ریز و کوچک به این اثر بنگرید و از درون به لایه ویترین و بالایی آن برسید ممکن است شما را به این معنا برساند که دست به دست دادن آن اعضای کوچک و همدلی حروف ریز و ریزتر ، حروفی خوش اندام و ورزیده رویی را می سازد.

شش: 

رنگ سبز خاص اثر نیز معنای ویژه تری می یابد. رنگ سبز، رنگ آرامش و طمانینه است؛ اما با داستان نقل شده پیداست استاد علی شیرازی به رنگ رایج در بیمارستان ها، لباس فرم پزشکان و هارمونی یافتن با محیطی که ارائه می شود دقت داشته است؛ هنرمند با انتخاب این رنگ نوعی گرامی داشت برای آنها که سلامت انسان ها را مراقبت می کنند انجام داده است.

نکات حائز اهمیت دیگری هم در تعیین این رنگ وجود دارد: برخلاف بسیاری دیگر از آثار علی شیرازی در این کار رنگ زمینه سیاه نیست، نقره ای پتینه است تا کار را درخشان تر جلوه دهد ؛ به جهت ارائه این اثر در یک بیمارستان شاید شرایط نوری هنری برای این کار مهیا نباشد از این رو هنرمند با سبزهای بسیار پرشمار و متنوع به درخشان تر شدن آن کمک کرده است.

علی شیرازی

هفت:

آثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه و آسیا نگهداری می شود از جمله: موزه هنرهای اسلامی مالزی ،  کلکسیون محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان العویس دبی، مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، کلکسیون جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و همین فروش اخیر در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را دید:

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

علی شیرازی نقاشی خط بوعلی سینا نقاشی خط علی شیرازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین